Hvad koster en “Free Lunch”?

istock_000004936705xsmall

Instituttet for fremtidsforskning har lanceret et nyt ord, for en ide som næsten har eksisteret lige så længe som Internet: Anarconomy; som nok beskriver ideen ved at sammenstille ordene anarki og økonomi, men som på den anden side er svært at udtale. Du kan gratis læse deres rapport om begrebet! – Når Instituttet for fremtidsforskning begynder at interessere sig for ideen nu, er det fordi den spredes med større hast nu, end den har gjort før.

Husker du evt. at have hørt eller læst udtrykket “No free lunch”? – Som betyder at tingene som regel har en pris – selvom det måske ved første blik, synes gratis. Man skal ikke ligefrem have gået på handelsskole for at kunne gennemskue at virksomheder skal tjene penge for at køre rundt, men ind imellem kan det være svært at gennemskue hvordan visse virksomheder tjener deres penge.

Når man først har fået en server på nettet og har en solid internetforbindelse med en høj “upload” hastighed skal antallet af besøg, på det eller de websites der ligger på serveren divideres med afskrivningen på udstyret, og omkostningerne til design, drift og anlæg, men der hvor det går rigtig godt kommer der måske flere hundredetusinder af “besøg” i timen og så koster hvert besøg kun få øre.

– Med så lav en pris for hver potentielle kunde, der besøger sitet, 
kan det være en rigtig god forretning at knytte kunderne til virksomheden
ved at tilbyde en del af det udbydne produkt; gratis!

Google bruger næsten udelukkende dette princip og Microsoft er også ved at komme med på vognen med deres Windows Live produkter, men der er tusindvis af andre mindre virksomheder og produkter. De fleste søgemaskiner kører efter princippet, men også de fleste sociale tjenester gør det: På siden namechk.com kan du se en lang liste over dem.

Her på bloggen har jeg skrevet en hel del artikler om Internet Business, som ofte netop handler om denne måde at køre forretning på! Se mere her:

Comments are closed.